Πρόγραμμα Σπουδών

Γενικές πληροφορίες

Η χρονική διάρκεια φοίτησης στο Π.Μ.Σ. που οδηγεί στη λήψη του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Μ.Ε.) ορίζεται σε τρία (3) εξάμηνα. Στα δύο πρώτα εξάμηνα οι φοιτήτριες και οι φοιτητές παρακολουθούν υποχρεωτικά 6 μαθήματα. Στο γ΄ εξάμηνο επιλέγουν είτε να παρακολουθήσουν 3 επιπλέον μαθήματα είτε να εκπονήσουν Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Μ.Δ.Ε.). Μετά την παρέλευση του χρόνου των τριών εξαμήνων αυτοδίκαια διαγράφεται ο φοιτητής. Με τη σύμφωνη γνώμη του επιβλέποντα καθηγητή και απόφαση της Σ. του Τμήματος Θεολογίας χορηγείται εξάμηνη παράταση σπουδών, μετά από σχετικό αίτημα του μεταπτυχιακού φοιτητή.
Οι φοιτητές/τριες έχουν δικαίωμα ύστερα από αίτησή τους να ενταχθούν στο πρόγραμμα μερικής φοίτησης. Σε αυτή την περίπτωση ο φοιτητής/τρια δύναται να παρακολουθήσει είτε δύο (2) μαθήματα κατά το α΄ και το β΄ εξάμηνο και ένα (1) μάθημα κατά το γ΄ και το δ΄ εξάμηνο είτε αντίστοιχα ένα (1) μάθημα κατά το α΄ και το β΄ εξάμηνο και δύο (2) μαθήματα κατά το γ΄ και το δ΄ εξάμηνο (το σύνολο των ΕCTS δεν μεταβάλλεται)
Επίσης στους μεταπτυχιακούς/κες φοιτητές/τριες μπορεί να χορηγηθεί, κατόπιν υποβολής σχετικής αίτησης, προσωρινή αναστολή σπουδών, που δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δύο (2) συνεχόμενα εξάμηνα. Κατά την διάρκεια της αναστολής, ο μεταπτυχιακός φοιτητής χάνει την ιδιότητα του φοιτητή. Ο χρόνος της αναστολής δεν προσμετράται στην ανώτατη διάρκεια κανονικής φοίτησης.
Η εκπαιδευτική διαδικασία περιλαμβάνει τη συστηματική παρακολούθηση (εξ’ αποστάσεως) των Μεταπτυχιακών Μαθημάτων κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων εξαμήνων του Π.Μ.Σ., καθώς και στο γ΄ εξάμηνο, εκτός και αν οι φοιτήτριες και οι φοιτητές επιλέξουν την εκπόνηση Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας, η οποία επίσης πρέπει να ολοκληρωθεί κατά τη διάρκεια του τρίτου εξαμήνου σπουδών.
Κάθε μεταπτυχιακός/η φοιτητής/τρια υποχρεούται να παρακολουθήσει επιτυχώς έξι (6) εξαμηνιαία υποχρεωτικά μαθήματα σε κύκλους [εξήντα (60) ECTS] από τα οποία τρία (3) στο α΄ εξάμηνο και τρία (3) στο β΄ εξάμηνο. Στο γ΄ εξάμηνο οι φοιτήτριες/τες μπορούν να επιλέξουν είτε να παρακολουθήσουν 3 επιπλέον μαθήματα είτε να εκπονήσουν Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Μ.Δ.Ε.).
Κάθε Μεταπτυχιακό Μάθημα περιλαμβάνει τρεις ώρες διδασκαλίας ανά εβδομάδα και τουλάχιστον 3 ώρες έρευνας και αντιστοιχεί σε δέκα (10) ECTS. Η παρακολούθηση των μαθημάτων από τους φοιτητές πραγματοποιείται εξ’αποστάσεως (είτε υβριδικά, είτε μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας Zoom), όπως επίσης και η παρουσίαση της προόδου της προόδου της Μ.Δ.Ε., η οποία πραγματοποιείται το αργότερο έως τα μέσα του γ΄ εξαμήνου.
Το Πρόγραμμα Σπουδών εμπλουτίζεται με Στρογγυλές Τράπεζες, Ημερίδες και Συνέδρια, που διοργανώνονται καθ’ όλη τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, όπου συμμετέχουν οι φοιτήτριες και φοιτητές του ΠΜΣ είτε ως ακροατές είτε με ανακοινώσεις. Επίσης αντίστοιχες διοργανώσεις έχουν προβλεφθεί και οργανώνονται και για τους αποφοίτους του Π.Μ.Σ. Τέλος έχουν προβλεφθεί και πραγματοποιούνται και εκπαιδευτικές εκδρομές για τις φοιτήτριες και φοιτητές του Π.Μ.Σ. τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος.

Μαθήματα Προγράμματος Σπουδών

Α΄ Εξάμηνο

1. Εισαγωγή στην επιστήμη της Σλαβολογίας. Μεθοδολογικά ζητήματα έρευνας

3 Διδακτικές ώρες, 10 ECTS

Συντονιστής Μαθήματος

Δρ. Ηλ. Ευαγγέλου, Καθηγητής Α.Π.Θ.

2. Θέματα ιστορίας του σλαβικού κόσμου και διαχρονικές σχέσεις με τον ελληνισμό

3 Διδακτικές ώρες, 10 ECTS

Συντονιστής Μαθήματος

Δρ. Π. Φ. Σοφούλης Αναπλ. Καθηγητής, Ε.Κ.Π.Α.

3. Ζητήματα γλώσσας και γραμματείας του σλαβικού κόσμου και ελληνικές επιρροές

3 Διδακτικές ώρες, 10 ECTS

Συντονιστής Μαθήματος

Δρ. Πολ. Γκοράνης, Επίκ. Καθηγητής Ε.Κ.Π.Α.

Β΄ Εξάμηνο

1. Πτυχές του πολιτισμού και της τέχνης των Σλάβων και διαχρονικές σχέσεις με τον Ελληνισμό

3 Διδακτικές ώρες, 10 ECTS

Συντονιστής Μαθήματος

Δρ. Γλ. Χατζούλη, Καθηγήτρια Α.Π.Θ.

2. Ελληνικά και ευρωπαϊκά πνευματικά και θρησκευτικά ρεύματα και ο κόσμος των Σλάβων

3 Διδακτικές ώρες, 10 ECTS

Συντονιστής Μαθήματος

Δρ. Π. Υφαντής, Καθηγητής Α.Π.Θ.

3. Πολιτικές και θρησκευτικές εξελίξεις στον νεότερο
και σύγχρονο σλαβικό κόσμο

3 Διδακτικές ώρες, 10 ECTS

Συντονιστής Μαθήματος

Δρ. Αθ. Αθανασιάδης, Αναπλ. Καθηγητής Α.Π.Θ.

Γ΄ Εξάμηνο

1. Θέματα νεότερης και σύγχρονης ιστορίας των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρώπης

3 Διδακτικές ώρες, 10 ECTS

Συντονιστής Μαθήματος

Δρ. Ηλίας Ευαγγέλου, Καθηγητής Α.Π.Θ.

2. Υλικός και άυλος βαλκανικός πολιτισμός και ψηφιακές εφαρμογές   

3 Διδακτικές ώρες, 10 ECTS

Συντονιστής Μαθήματος

Δρ. Ηλίας Καγιάρας Ε.ΔΙ.Π. Α.Π.Θ.

3. Ο κόσμος των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρώπης. Ερευνητική και εκπαιδευτική του αξιοποίηση (Research and Educational Projects)

3 Διδακτικές ώρες, 10 ECTS

Συντονιστής Μαθήματος

Δρ. Γεώργιος Φούζας, Ε.ΔΙ.Π. Α.Π.Θ.

Εναλλακτικά οι φοιτήτριες και οι φοιτητές δύνανται να επιλέξουν την εκπόνηση κατά το Γ΄ εξάμηνο των σπουδών τους Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας.

Αξιολόγηση επίδοσης φοιτητών στα μαθήματα

Ο κάθε διδάσκων στο Π.Μ.Σ. ορίζει τον τρόπο ελέγχου του μαθήματός του (γραπτές ή προφορικές εξετάσεις, εκπόνηση εργασιών ή συνδυασμό των ανωτέρω). Η βαθμολογική κλίμακα για την αξιολόγηση της επίδοσης των μεταπτυχιακών φοιτητών ορίζεται από μηδέν (0) έως δέκα (10), συμπεριλαμβανομένων και των δεκαδικών υποδιαιρέσεων, ως εξής: Άριστα (8,5 έως 10), Λίαν Καλώς (6,5 έως 8,5 μη συμπεριλαμβανομένου), Καλώς (6 έως 6,5 μη συμπεριλαμβανομένου).
Προβιβάσιμος βαθμός είναι το έξι (6) και οι μεγαλύτεροί του.
Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι προσδιορισμένα με σαφήνεια, γνωστοποιούνται στους φοιτητές/ριες στην αρχή του ακαδημαϊκού εξαμήνου από τον/την διδάσκοντα/ουσα και περιλαμβάνονται στο περίγραμμα του κάθε μαθήματος που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα της ΜΟΔΙΠ και του ΠΜΣ.
Οι εξεταστικές περίοδοι είναι τρεις (3): του Φεβρουάριου, του Ιουνίου και η επαναληπτική του Σεπτεμβρίου. Συμπίπτουν κατά το δυνατόν με τις εξεταστικές περιόδους των προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών, όπως αυτές ορίζονται κάθε φορά στο Ακαδημαϊκό Ημερολόγιο του ΑΠΘ.
Αν ο μεταπτυχιακός/ή φοιτητής ή φοιτήτρια αποτύχει στην εξέταση μαθήματος ή μαθημάτων κατά την εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου και θεωρείται από τον παρόντα Κανονισμό ότι δεν έχει ολοκληρώσει επιτυχώς το πρόγραμμα, εξετάζεται, ύστερα από αίτησή του από τριμελή επιτροπή μελών ΔΕΠ του Τμήματος, οι οποίοι έχουν το ίδιο ή συναφές γνωστικό αντικείμενο με το εξεταζόμενο μάθημα και ορίζονται από τη Συνέλευση του Τμήματος, υστέρα από πρόταση της ΣΕ. Από την επιτροπή εξαιρείται ο υπεύθυνος του μαθήματος.
Το αίτημα επανεξέτασης θα πρέπει να κατατεθεί στη Γραμματεία εντός πέντε (5) ημερών από την ανακοίνωση του αποτελέσματος της εξεταστικής του Σεπτεμβρίου. Εάν ο φοιτητής ή η φοιτήτρια δεν υποβάλει αίτηση εντός των προβλεπόμενων από το Τμήμα χρονικών ορίων ή εάν αποτύχει στην εξέταση από την τριμελή επιτροπή, τότε διαγράφεται οριστικά.

Χρονοπρογραμματισμός

Ακαδημαϊκό Ημερολόγιο του ΠΜΣ
Στην αρχή κάθε εξαμήνου και πριν την έναρξη των μαθημάτων αναρτάται στην ιστοσελίδα του Τμήματος ή του ΠΜΣ το ετήσιο Ακαδημαϊκό Ημερολόγιο του Προγράμματος, που έχει εγκριθεί από τη Συνέλευση και το οποίο περιλαμβάνει τις ημερομηνίες έναρξης και λήξης των διδακτικών περιόδων, τις περιόδους εξετάσεων, τις αργίες κ.λπ. Το Ακαδημαϊκό Ημερολόγιο του ΠΜΣ εναρμονίζεται κατά το δυνατόν με το Ακαδημαϊκό Ημερολόγιο των προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών του Τμήματος Θεολογίας και του ΑΠΘ.
Επίσης στην αρχή κάθε περιόδου ανακοινώνεται το ωρολόγιο πρόγραμμα, στο οποίο περιλαμβάνονται οι ημέρες και οι ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων, οι ημερομηνίες άλλων εκδηλώσεων ή υποχρεώσεων κ.λπ.
Ημερομηνίες εγγραφής και δηλώσεις μαθημάτων
Στην αρχή κάθε ακαδημαϊκού εξαμήνου, πριν την έναρξη των μαθημάτων καθορίζονται και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του ΠΜΣ οι ημερομηνίες εγγραφής, καθώς και η διαδικασία δηλώσεων των μαθημάτων του εξαμήνου.
Αναπλήρωση μαθημάτων
Σε περίπτωση μη πραγματοποίησης μαθήματος (πλην των αργιών που αναφέρονται στο ακαδημαϊκό ημερολόγιο), ο/η διδάσκων/ουσα ορίζει την αναπλήρωσή του σε συνεννόηση με τη Γραμματεία του προγράμματος. Οι φοιτητές/ριες ενημερώνονται για την ημερομηνία και την ώρα αναπλήρωσης με προσωπικό ηλεκτρονικό μήνυμα και μέσω της ιστοσελίδας του ΠΜΣ.

Αξιολόγηση μαθημάτων ΠΜΣ

Στο τέλος κάθε εξαμήνου, πραγματοποιείται αξιολόγηση κάθε μαθήματος και κάθε διδάσκοντος/ουσας από τους μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/τριες, οι οποίοι/ες, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από ΜΟΔΙΠ του ΑΠΘ, με τη λήξη κάθε μαθήματος αξιολογούν συνολικά το μάθημα ως προς το περιεχόμενο, τον τρόπο διδασκαλίας κλπ. μέσω του πληροφοριακού συστήματος διασφάλισης ποιότητας.
Η αξιολόγηση του ΠΜΣ έχει ως στόχο την αναβάθμιση των σπουδών, την καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, την βελτιστοποίηση των υφιστάμενων υποδομών και την κοινωνικά επωφελή χρήση των κάθε είδους διαθέσιμων πόρων του ΠΜΣ και οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/τριες ενθαρρύνονται για την ενεργό συμμετοχή τους στη διαδικασία